domingo, 6 de julio de 2014

In the land of Pisco... Pisco Around the World "Pisco in San Francisco"


Pisco /Peru more than 400 years of History & Tradition (1613-2013).
 
“We were not the first…”

By Guillermo Toro-Lira

In the 1950s and 60s, Casa Ranuzzi was one of the biggest exporters of Pisco in the United States. Using innovative marketing techniques and a good distribution network, the company was able to successfully popularize the brand “Inca Pisco” in the US. This Pisco, produced in Ica, was bottled in ceramic vessels with Inca and Lima motifs.

As a promotional product, they also created 50ml ceramic miniatures with more than one hundred different designs, forms and colors. They also published creative advertisements in gourmet
 magazines where they presented the Pisco Sour recipe, thus promoting not only Inca Pisco, but also its most popular cocktail.

How did this imaginative initiative begin? Why did Casa Ranuzzi decide to enter the United States’ market? It seems that we have found the answer to these questions.

The first clue that sheds light on these questions is from a prominent advertisement which was published in the newspaper El Comercio on November 25, 1944, which reads “¡SALUD!... CON PISCO COCKTAIL” (“CHEERS!...WITH PISCO COCKTAIL”). It was published by Mario Ranuzzi, founder of the aforementioned Casa Ranuzzi, originally from Bologna Italy, and who came to Peru during the first half of the 20th Century where he dedicated himself to the manufacturing of liquors.

At the end of the 1930s, the mythical Pisco Punch was still very popular in San Francisco, California, even after an unfortunate thirteen year absence due to Prohibition. During this decade, it was produced and bottled by more than four San Francisco companies.

A comparison of the advertisement seen in El Comercio and the label on the bottle demonstrate that the typographic design of both is identical. This proves that Ranuzzi was familiar with the Pisco Punch of California, and that he commercialized a similar drink in Lima. However, it seems that it wasn’t very popular with the people of Lima, and after a while, Ranuzzi decided to change tactics. He developed Inca Pisco with his marketing machine and pointed his business, this time, towards the north. While he did so, however, he constantly elevated the mysticism of the Pisco Punch and Pisco itself.

PS. A demonstration of the popularity and success that Inca Pisco had in the United States is the large quantity of ceramic miniatures that still exist and can be found for sale on the internet.

Translated by Katrina Heimark



Sección: *El Pisco en el mundo

El Pisco en San Francisco

No fuimos los primeros  Guillermo Toro-Lira

En las décadas de 1950 y 1960, la Casa Ranuzzi era una de las más grandes exportadoras de Pisco en los Estados Unidos.  Utilizando técnicas innovadoras de mercadotecnia y una buena red de distribución, la compañía llegó a popularizar con éxito la marca Inca Pisco en el país norteamericano. Este Pisco, producido en Ica, era embotellado en vasijas de cerámica con motivos incaicos y limeños.  
Como producto promocional también se crearon cerámicos de miniatura de 50 ml de capacidad, valiéndose para ello de más de cien diseños diferentes entre formas y colores. También se publicaron en revistas gourmet propagandas creativas donde se presentaba la receta del Pisco Sour, publicitando de esta manera tanto al Inca Pisco como la preparación predilecta.

¿Cómo se inició esta iniciativa tan imaginativa? ¿Por qué se decidió por el mercado estadounidense? Parece ser que se ha encontrado una respuesta. 

La pista es una prominente propaganda publicada en el diario El Comercio el 25 de noviembre de 1944 que lee: "¡SALUD!... CON PISCO COCKTAIL".  Fue publicada por Mario Ranuzzi, fundador de la mencionada Casa Ranuzzi, natural de Boloña, Italia, y llegado al Perú durante la primera mitad del siglo XX donde se dedicó a la manufactura de licores.

A fines de la década de 1930, el mítico Pisco Punch todavía era muy popular en San Francisco, California, aun después de su desafortunada ausencia de trece años debido a la ley seca de ese país.  En esa década fue producido por más de cuatro compañías san franciscanas de manera embotellada.

Una comparación de la propaganda de El Comercio y de la etiqueta de la botella muestra que el diseño tipográfico de ambas es idéntico. Esto prueba que Ranuzzi era familiar con el Pisco Punch de California y que comercializó una bebida similar en Lima.  Sin embargo, ésta parece no haber atraído a la colectividad limeña y después de algún tiempo Ranuzzi decide dar un giro completo. Desarrolla Inca Pisco con toda su maquinaria mercadotécnica y apunta el negocio esta vez hacia el norte, pero siempre llevando sobre el hombro el misticismo del Pisco Punch y del Pisco.

PD. Una muestra de la popularidad y éxito que tuvo Inca Pisco en los Estados Unidos es la gran cantidad de las miniaturas de cerámica existentes actualmente en el comercio internet de ese país.


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